Σχολικά Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του καλού δασκάλου;

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του καλού δασκάλου;

Όλοι οι δάσκαλοι μεταδίδουν γνώση, οι καλοί δάσκαλοι όμως πυροδοτούν τη δημιουργικότητα, την περιέργεια και τη διά βίου αγάπη για μάθηση, διδάσκοντας όχι μόνο την ύλη των μαθημάτων, αλλά και το πώς να σκέφτονται και να αλληλεπιδρούν οι μαθητές τους. Επομένως, ποια είναι τα χαρακτηριστικά του καλού δασκάλου;

Οι περισσότεροι μπορούμε να θυμηθούμε δασκάλους που ξεπέρασαν την τυπική εργασία τους και μας άφησαν με τις καλύτερες εντυπώσεις και μαθήματα ζωής. Αντιθέτως, θυμόμαστε και δασκάλους που δεν είχαν την επιμονή, την υπομονή και την ενσυναίσθηση που απαιτούνταν για να συνδεθούν με τους μαθητές και να τους βοηθήσουν να αξιοποιήσουν πλήρως τις δυνατότητές τους.

Η διδασκαλία είναι πολλά περισσότερα από ένα επάγγελμα. Οι καλοί δάσκαλοι έχουν το χάρισμα της υπομονής, της ενσυναίσθησης, της επικοινωνίας και της κατανόησης.

Τα χαρακτηριστικά του καλού δασκάλου

Κάθε μαθητής έχει τις δικές του δυνατότητες και αδυναμίες. Ομοίως, κάθε δάσκαλος έχει τη δική του μοναδική προσωπικότητα και σύνολο δεξιοτήτων. Η διαφορετικότητα μεταξύ των εκπαιδευτικών εμπλουτίζει την εκπαιδευτική εμπειρία προσφέροντας στους μαθητές ποικίλες οπτικές. Ωστόσο, υπάρχουν ορισμένα χαρακτηριστικά που διαθέτουν όλοι οι καλοί δάσκαλοι.

Υπομονή

Η εκπαίδευση των νέων μυαλών είναι μια πρόκληση που χαρακτηρίζεται από σταδιακή, μερικές φορές ακόμη και ανεπαίσθητη, πρόοδο. Σπάνια ένας μαθητής αντιλαμβάνεται αμέσως μια περίπλοκη έννοια την πρώτη φορά που ο δάσκαλος την εξηγεί. Οι δάσκαλοι πρέπει να είναι προετοιμασμένοι να χειριστούν απογοητευτικές επιδόσεις και αποτυχίες, τόσο στην διδασκαλία όσο και στη διαχείριση συμπεριφοράς. Η υπομονή είναι απαραίτητη. Παραμένοντας ήρεμοι αλλά και επίμονοι, οι δάσκαλοι μπορούν να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά αυτές τις δυσκολίες και να καλλιεργήσουν ένα θετικό περιβάλλον μάθησης όπου οι μαθητές νιώθουν ασφάλεια, σεβασμό και θέληση να επιτύχουν.

Ενσυναίσθηση

Ανεξάρτητα από την ηλικία τους, οι μαθητές αντιμετωπίζουν συναισθηματικές προκλήσεις που οι δάσκαλοι αγνοούν. Λαμβάνοντας υπόψη τις προοπτικές των μαθητών και έχοντας ενσυναίσθηση, οι δάσκαλοι μπορούν να οικοδομήσουν την εμπιστοσύνη και τη σχέση που είναι απαραίτητη για μια αληθινή σύνδεση. 

Νοοτροπία διά βίου μάθησης

Οι εξαιρετικοί δάσκαλοι είναι διά βίου εκπαιδευόμενοι που αναζητούν διαρκώς τρόπους να βελτιώσουν τις δεξιότητές τους. Η υιοθέτηση μιας νοοτροπίας συνεχούς μάθησης δίνει τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να παραμένουν ενημερωμένοι σε αυτόν τον ταχέως εξελισσόμενο τομέα. Η συνεχής επαγγελματική ανάπτυξη επιτρέπει στους δασκάλους να μελετούν τις πιο πρόσφατες πρακτικές και τεχνικές διδασκαλίας, ώστε να είναι εξοπλισμένοι για να ανταποκρίνονται στις ανάγκες που παρουσιάζουν οι σύγχρονες τάξεις. Αποτελούν επίσης οι ίδιοι ένα καλό παράδειγμα για τους μαθητές σχετικά με την αξία της διά βίου μάθησης.

Αίσθηση δικαίου

Οι δάσκαλοι εκπαιδεύουν μαθητές από διαφορετικά πολιτιστικά, θρησκευτικά, φυλετικά και κοινωνικοοικονομικά υπόβαθρα. Η αναγνώριση και ο σεβασμός αυτών των διαφορών είναι ζωτικής σημασίας για έναν ικανό δάσκαλο. Οι προκαταλήψεις και τα στερεότυπα μπορεί να έχουν αρνητικό αντίκτυπο στην ακαδημαϊκή πρόοδο των μαθητών. Οι εκπαιδευτικοί πρέπει να προσπαθούν να δημιουργήσουν ένα δίκαιο και χωρίς αποκλεισμούς περιβάλλον μάθησης.

Διαχείριση άγχους

Οι δάσκαλοι αντιμετωπίζουν καθημερινά αγχωτικές καταστάσεις. Ακόμη και οι πιο έμπειροι μπορεί να καταπονηθούν ή να αγχωθούν. Βρίσκοντας υγιείς τρόπους διαχείρισης του άγχους και αντιμετώπισης προκλήσεων, μπορούν να διασφαλίσουν ότι τα δικά τους συναισθήματα δεν επηρεάζουν αρνητικά την τάξη. Οι μαθητές χρειάζονται δασκάλους που να μπορούν να καλλιεργήσουν μια αίσθηση ηρεμίας κατά τη διάρκεια δυσκολιών.

Επικοινωνία

Οι δάσκαλοι πρέπει να επικοινωνούν αποτελεσματικά με τους μαθητές και να συνεργάζονται με άλλους δασκάλους, τη διοίκηση και τους γονείς. Για να το κάνουν αυτό, πρέπει να μάθουν να διατυπώνουν ξεκάθαρα τις ανάγκες και τις προσδοκίες τους και να δέχονται εποικοδομητική κριτική όταν είναι απαραίτητο.