Σχολικά Οι 3 μεγαλύτερες τάσεις στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση

Οι 3 μεγαλύτερες τάσεις στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση

Από τις μεγάλες αλλαγές που βιώνει ο κόσμος μας δεν θα μπορούσε να εξαιρεθεί η πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Η πρώιμη παιδική ηλικία κυριαρχείται από νέες τάσεις εκπαίδευσης και προκλήσεις για τους εκπαιδευτικούς. Ας δούμε 3 από τις μεγαλύτερες τάσεις στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση διεθνώς.

Τάση 1

Μετά την ενσωμάτωση της τεχνολογίας στην προσχολική εκπαίδευση η πρώτη τάση είναι η μάθηση που βασίζεται στην έρευνα, έτσι ώστε οι μαθητές να αναπτύξουν αγάπη για την επιστήμη. Γνωστή ως εκπαίδευση STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) ακρωνύμιο για την επιστήμη, την τεχνολογία, τη μηχανική και τα μαθηματικά, το νέο αυτό στιλ εκπαίδευσης εστιάζει ιδιαίτερα στη δημιουργία ενός μαθησιακού περιβάλλοντος με επίκεντρο τον μαθητή.

Ως μέρος της εκπαίδευσης STEM, οι μαθητές συμμετέχουν σε πρακτικές δραστηριότητες στις οποίες χρησιμοποιούν και αναπτύσσουν τις δεξιότητές τους για να λύσουν τις απορίες τους ενώ αντιμετωπίζουν σχετικά ζητήματα της πραγματικής ζωής. Σε ένα εκπαιδευτικό περιβάλλον STEM, οι δάσκαλοι αναλαμβάνουν το ρόλο του συντονιστή στην τάξη – λειτουργούν ως οδηγός για τους μαθητές, βοηθώντας τους στη διαδικασία επίλυσης προβλημάτων. Ο στόχος της εκπαίδευσης STEM είναι να βοηθήσει τους μαθητές να γίνουν λογικοί στοχαστές – και ικανοί στις επιστήμες, τα μαθηματικά και την τεχνολογία.

Τάση 2

Μία δεύτερη τάση στην προσχολική εκπαίδευση είναι η συνεργατική μάθηση ως εναλλακτική στρατηγική διδασκαλίας. Η συνεργατική μάθηση περιλαμβάνει τη διαίρεση των μαθητών σε μικρές ομάδες και τη χρήση ποικίλων εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων για τη βελτίωση της γνώσης ενός συγκεκριμένου θέματος. Οι μαθητές αναμένεται επίσης να βοηθήσουν και άλλους στην ομάδα να μάθουν – αυτό δημιουργεί μια γενική ατμόσφαιρα εκπαιδευτικών επιτευγμάτων. Σε περιβάλλοντα συνεργατικής μάθησης, οι μαθητές συνεργάζονται στενά μεταξύ τους και το ομαδικό κλίμα τους επιτρέπει να μοιράζονται τα δυνατά τους σημεία με την ομάδα και να ζητούν υποστήριξη στους τομείς αδυναμίας τους. Αναπτύσσουν επίσης διαπροσωπικές δεξιότητες και μαθαίνουν πώς να αντιμετωπίζουν τις συγκρούσεις. 

Έρευνες δείχνουν ότι η συνεργατική μάθηση έχει πολύ θετικά αποτελέσματα, όπως τη βαθύτερη κατανόηση του περιεχομένου, τους βελτιωμένους βαθμούς, τα υψηλότερα κίνητρα και τη βελτιωμένη αυτοεκτίμηση.

Τάση 3

Μία τρίτη τάση είναι η ενίσχυση της συμμετοχής της οικογένειας στην εκπαίδευση των παιδιών. Η οικογένεια αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο της στοιχειώδους εκπαίδευσης, ενισχύοντας τις προσπάθειες των εκπαιδευτικών. Τα σχολεία βελτιώνουν την ακαδημαϊκή απόδοση, τη μάθηση και την ευημερία των μαθητών πολύ περισσότερο όταν υπάρχουν ισχυρές οικογενειακές συνεργασίες.

Οι αποτελεσματικές πρακτικές οικογενειακής συμμετοχής περιλαμβάνουν ανοιχτή επικοινωνία, κοινή λήψη αποφάσεων και αμοιβαίο σεβασμό μεταξύ των εκπαιδευτικών και των οικογενειών. Η συμμετοχή της οικογένειας μειώνει τα κενά επιδόσεων, βελτιώνει τη σχολική ετοιμότητα και προωθεί θετικές σχέσεις γονέα-παιδιού.